♥♥Lebaran ukhwah♥♥

Tak dapat Nak kata Apa

Sunday, September 5, 2010

       Memang inilah tanda-tanda akhir zaman. Kiamat sudah dekat.Macam-macam yang berlaku.Masalah pembuangan anak berlaku setiap hari.Kali kita saksikan dan baca dalam surat khabar dan telivisyen setiap hari mesti ada masalah pembuangan anak.Apa nak jadi dengan ya sekrang ni.Masalah dah semakinmenjadi-jadi.Keparahan semakin terserlah.Kalau kita abca dalam surat khabar, setiap hari mesti terpapr berita jumpa bayi di mana-mana.Sudah hilangkah perasaan kasih sayang pada diri mereka?Cubalah kalian baca di blog-blog sudah banyak memaparkan kisah-kisah pembuangan bayi ini.yang lagi menyedihkan lagi kebanyakan dan mejoriti pelakunya adalah kaum melayu yang beragama ISLAM! Manakah agama mereka?Betul-betul agak menyedihkan. Setiap kali buka je surat khabar, mesti ada laporan tentang masalah buang bayi. Kesian anak-anak yang tidak punyai dosa apa-apa lagi sudah diperlakukan dengan sedemikian rupa. Ibubapa yang tidak berasa amanah dan takutkan azab Allah sahaja yang sanggup melakukan.

          Dan masalah ini menjadi kebiasan di Malaysia sejak kebelakangan ini.PEMBUNUHAN!!!Setiap kali saya baca dalam surat khabar, ada sahaja laporan tentang pembunuhan sama ada sengaja ataupun tidak.Adakah manusia ini dianggap seperti binatang?Pembunuhan semakin menjadi-jadi.Tambahan pula di ibu kota.Pergaduhan,dengki, dendam dan segalanya antara penyebab berlaku pembunuhan.Bila akhir-akhirnya barulah menyesal dengan perbuatan sendiri. Alangkah baiknya sekiranya mereka menggunakan akal keimanan sebelum melakukan perbuatan tersebut. Dan agak menyedihkan antara pembunuh ini kebanyakan yang beragama Islam sendiri.Ya Allah aku memohon pertolongan Mu agar memberikan petunjuk kepada kami yang lemah ini..Amin Ya Rabb.Mari kita renungi Firman Allah di dlm surah Al-Mukmin:40."Brgsiapa mgerjakan prbuatan jahat,maka dia tidak akan dbalasi mlainkan setanding dgn kjahatan itu.Brgsiapa mgerjakan amal soleh samada lelaki @ prmpuan sdg ia dlm keadaan beriman,maka mrk akan masuk syurga,mrk d...beri rezeki di dlmnya tnpa hisab."

Sehari dua baru-baru ini ada berita amat menyedihkan.Ustazah mati dibunuh bersama dengan anaknya dan ditemui mati dalam bilik air.Amat menyentuh sekali peristiwa ini.Cuba bayangkan seorang anak sulung harapan keluarga yang mana keluarganya pun mengharap bantuan darinya, setiap kali tiba raya dialah yang akan membelikan baju adik-adiknya yang seramai 14 orang. Petikan berita :
"Ibu Allahyarham Norliza, Zainab Mahmud, 53, berkata, anak sulungnya itu merupakan tempat keluarga bergantung hidup kerana banyak membantu adik-adiknya yang seramai 14 orang.
"Setiap tahun, dia yang akan membeli pakaian raya untuk adik-adiknya di kampung yang masih bersekolah," katanya.
Menurut Zainab, kebiasaannya adik-adik Norliza tidak sabar-sabar menunggu kepulangan kakaknya untuk melihat pakaian baru mereka yang akan dipakai pada Hari Raya Aidilfitri."
 Bukan sedikit bilangan ahli keluarganya.Lulusan Al-Azhar Mesir dan menjadi ustazah di sekolah. Dan mempunyai seorang anak, tetapi nasib tidak menyebelahi anaknya, anaknya juga terbunuh bersama ibunya di tempat yang sama. Suaminya bekerja jauh nun di kaherah, mencari rezeki untuk menyara keluar tapi itulah berita yang diterima. Anak dan isteri tercinta terbunuh di rumah mereka. Mungkin pembaca dapat membayangkan perasaan suaminya apabila mendapat berita isteri dan anaknya terbunuh.Subhanalllah!!Amatlah terkilan dan cukup menyedihkan kita semua. Pembunuh yang tidak mepunyai hati perut dan berlampiaskan nafsu!!Dalam bulan yang mulia Ramadhan Kareem peristiwa ini berlaku. Amatlah memilukan keluarga suami dan ustazah tersebut. Semoga Allah membalas dengan balasan yang setimpalnya terhadap pembunuh dan memberikan petunjuk taubat kepanya. Itulah harapan saya dan kita semua.

Cuba kita renungkan hadis akhir zaman ini :


Ertinya:
Daripada Aisyah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, "Tidak akan berlaku hari qiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".





 H.R. Thabrani


Di antara tanda-tanda qiamat ialah:





  1. Bila anak-anak merupakan punca kemarahan orang tuanya.





  2. Bila hujan berkurangan, cuaca menjadi panas dan udara telah tercemar.





  3. Orang jahat bertambah ramai dan galakan untuk membuat kejahatan sangat banyak.





  4. Orang yang berbuat kebaikan sedikit dan tidak mendapat kemudahan yang sewajarnya.





  5. Anak-anak sudah berani melawan orang tuanya.





  6. Orang-orang yang jahat berani melawan orang-orang yang baik dan tidak segan terhadap mereka.
Nampaknya corak masyarakat kita pada hari ini tidak banyak bezanya dari apa yang disebutkan oleh Rasulullah saw. Setiap hari kita melihat kebenaran daripada apa yang di­sabdakan oleh Rasulullah saw.
Kita berdoa, mudah-mudahan Allah swt. menyelamatkan kita dan anak cucu kita dari tergolong di kalangan mereka yang disebutkan tadi. dan renungan untuk semua.


Sumber kisah :

  1. http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Sudahsediakuihraya/myMA/myArticle
  2. http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0905&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm
  3. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2010090505341020100905053410/Article/ 
  4. update news   http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=28512:mb-lawat-keluarga-mangsa-dua-beranak-dibunuh&catid=1:utama&Itemid=50  
  5. [semoga Allah membalas jasa smua yang menolong saudara kita ini]
[mood sedih dan kecewa]Ya Allah bantulah ummat mu ini Ya Rabbul Izzati

No comments:

There was an error in this gadget
 

♥AsmaulHusa♥

ღ♥HijRiahღ♥

♥Malaysia♥

~Kehidupan~

ღ♥UsRah Jannatiღ♥

Blogger news

Blogroll

get this widget here

Most Reading

Gambar renungan

Total Pageviews