♥♥Lebaran ukhwah♥♥

Sejauh Mana Kita Mampu Membantu

Sunday, December 15, 2013

     Minggu ini, sebahagian tanah syam mendapat salji yang amat luar biasa sejak berpuluh tahun ianya tidak hadir. Salji yang dikatakan agak luar biasa ini boleh dilihat di Turkey, Syria, Palestin, bahkan Mesir yang terakhir dilanda salji adalah 112 tahun yang lalu. 

     Kali ini apa yang saya ingin bawakan kepada pembaca adalah kesilapan kita hari ini. Sejauh mana kita mempedulikan nasib mereka disana. Sejauh mana kita mengambil tahu perkembangan mereka disana ? Tahukah kita apa yang berlaku tika ini terhadap mereka disana? Tahukah anda siapa yang ingin saya maksudkan ? 

     Mereka adalah saudara kita, saudara seIslam. Bahkan Nabi Muhammad SAW pernah bersabda dengan mafhumnya, tidak beriman seseorang itu sehinggakan dia mengasihani saudaranya seperti dia mengasihani dirinya sendiri. Sejauh mana kita menterapkan hadis ini dalam pengamalan hidup seharian ? 

     Hitunglah semula amalan kita. Sejauh mana kita mampu membantu. Hanya mengharapkan kerajaan membantu ? Mulakan dari diri kita sendiri bantuan itu bermula dan kita akan yakin dengan amalan itu mampu membantu kita di akhirat kelak. 

    Disini saya kepilkan beberapa keping gambar keadaan yang benar-benar berlaku dan inilah realiti hari ini. Hanya beberapa keping dari ribuan gambar yang dikongsi berkaitan Syria.

Gambar pelarian Syria di sempadan Syria -Turkey

Gambar keadaan khemah pelarian Syria

Gambar bayi Syria yang meninggal akibat kesejukan. 

    Semuanya adalah realiti dan ada gambar yang tidak mampu saya paparkan disini dek hati yang sayu menangis kesedihan. Ada saya kongsikan diruangan tweeter jika anda ingin melihatnya. Berdosalah kita kerana membiarkan mereka begitu sahaja. 

Ingin membantu ? Tiada cara ? Was-was ? 

    Disini saya kepilkan satu iklan bantuan yang boleh memberikan peluang kepada anda untuk membantu. Hulurkan bantuan sebanyak yang mungkin. Hebahkan semampu boleh. Jika itu yang termampu. Walaupun hanya RM10, tapi iti amat bermakna bagi mereka. 

Siapakah mereka ? 




      Seorang pelajar jurusan Shariah di Universiti Al-Al Bayt dan merupakan kordinator kepada team penggerak Tangisan Syria Di Bumi Jordan. Jika ingin mengetahu lebih lanjut boleh lihat di facebook dengan nama page tersebut. Jika ingin mengetahui lebih lanjut boleh terus hubungi saya ataupun berhubung terus dengan kordinator yang dinyatakan. 

Ingatlah, saham inilah yang akan membantu kita disana kelak. Ayuh, bersama membantu saudara kita ! 

6 Safar 1435H
15 Disember 2013M

No comments:

 

♥AsmaulHusa♥

ღ♥HijRiahღ♥

♥Malaysia♥

~Kehidupan~

ღ♥UsRah Jannatiღ♥

Most Reading

Gambar renungan

free counters

Total Pageviews