♥♥Lebaran ukhwah♥♥

Tahajud : Perbandingan Cinta Diri Terhadap Ilahi

Tuesday, October 1, 2013

 Alhamdulillah sekian lama terhenti mengemaskini entri, akhirnya diizinkan untuk meneruskan kata-kata di medan hp sebagai medium buat diri. Kali ini bukan ingin berkongsi berkaitan diri, kenapa tidak wujud sekian hari, tetapi berkongsi apa yang menyenth hati.

Kita pernah melihat bagaimana sirah junjungan Baginda Rasullllah Salllahalaihiwasallam mengisahkan pemilihan ahli ketika perang, yang mana mereka yang bangun malam di antara kriteria untuk terpilih berperang. Ini menunjukkan kepentingan bangun malam (qiamullail/tahajud) ini mempunyai banyak kebaikan buat diri kita sendiri.

Terbuka sebuah video yang mengisahkan seorang ahli politik tanah air kita mengatakan, dirinya hanya tiga kali sahaja meninggalkan solat tahajud dalam lembaran dirinya. Kita lihat sendiri bagaimana kesibukan, dan keletihan seorang ahli politik dalam menyempurnakan tugasnya untuk rakyat tetapi beliau masih mampu melaksakannya. Melihat beliau sedih ketika mana mengambarkan kekesalan kerana meninggalkan solat tahajud, merasakan diri ini agak kedil dan hina di sisi-Nya.

Kita yang masih muda ini, masih berdaya, berjiwa muda, adakah mampu untuk mengikuti beliau ? Bagaimana masa kita dimanfaatkan untuk Ilahi ? Merasakan agak kerdil dan hina disisi Allah kerana walaupun masih dikategorikan muda, tetapi benda yang percuma bahkan ada ganjaran tidak mampu dilaksanakan. Ambillah ruang menilai dan menghitung amalan diri, adakah rasa bersalah kita sama seperti beliau ataupun sebaliknya. Mati itu tidak mengenal masa dan ketika, persiapkan diri bertemu Ilahi

Semoga Allah memanjangkan usia ayahanda TGNA.

#tepukdadatanyaiman#



No comments:

 

♥AsmaulHusa♥

ღ♥HijRiahღ♥

♥Malaysia♥

~Kehidupan~

ღ♥UsRah Jannatiღ♥

Most Reading

Gambar renungan

free counters

Total Pageviews