♥♥Lebaran ukhwah♥♥

Renungkan Dahulu Tempuhi Dengan Jitu

Saturday, November 26, 2011

Masa berlalu begitu pantas!Tanpa disedari sudah 1432H sudah melabuhkan tirainya.Dan hari ini 1433H sudah membuka lebaran dengan jayanya.Tapi bagaimana pula dengan kita?Adakah kita masih di tampuk  yang lama ataupun lebih teruk dari itu?

Melihat tahun yang berlalu masih hitam jika diteliti dengan renungan keimanan.Bagaimana hitam itu kita ertikan untuk masyarakat?Memang sekarang manusia sudah berada di alam kecanggihan serba moden tanpa batasan.Yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin.Dunia berebut-rebut mencari kemegahan untuk di tonjolkan merekalah yang terbaik.Tidak kurang juga masyarakat yang inginkan kebebasan segera sehinggakan mengorbankan saudara-saudara sendiri.Kita lihat di rantau asia, satu persatu negara Islam hancur rebah dengan desakan nafsu semata tanpa ditapis oleh iman di dada.Tunia, Mesir, Libya, dan yang masih bergolak adalah jiran mereka juga Syria.Keinginan semuanya sama iaitu mahu membebaskan negara dari penjajahan sendiri dan inginkan kebebasan yang mereka impikan.Bagaimana pula di eropah?Pelbagai berita dan cerita bagaimana mereka sekarang.Bermula dari masyarakat sehinggalah kepada Presiden mereka ada yang tidak kena.Dengan masalah hubungan sesama jenis yang di 'halalkan' dan di masukkan dalam enakmen negara.Masalah lain pula seperti masalah moral,pencabulan agama,sehinggalah kepada masalah negara seperti hutang, ketenteraman negara dan banyak lagi yang perlu kita teliti dan jadikannya sebagai satu kekuatan untuk diri dalam menempuh kehidupan

Tidak kurang di negara kita yang aman damai.Pelbagai masalah yang kian lama bagaikan cendawan yang tumbuh membajiri dataran bumi.Paling kritikal adalah masalah moral dalam diri manusia itu kian hilang ditambah semakin tandusnya iman di dada.Bermula permasahan yang kecil sehinggalah yang besar semakin parah dalam masyaraka kini.Melihat kepada jenayah-jenayah yang semakin memuncak,kes rogol,kecurian,rasuah,warga asing,penindasan dan ketidakadilan sangat membimbangkan kita sebagai rakyat yang inginkan keamanan dan kedamaian dalam kehidupan.Tidak kurang juga muda-mudi semakin hari semakin kuat parahnya.Bermula dari masalah aurat yang dipandang teramat ringan,pergaulan bebas tanpa batasan kian menghitamkan diri,keinginan duniawi yang meracuni jiwa remaja, artis-artis diangkat seperti ulama' dan dipuja-pujakan dan paling parah dan nazak adalah hubungan dengan Allah Azzawajal semakin renggang dan kian terputus.Siapa yang perlu dipersalahkan?

~Dijadikan Muhasabah~
Bersempena dengan pembukaan diari tahun baru Islam ini,ingin saya mengajak semua agar kita muhasabah diri semula.Janganlah menjadi rutin apabila tiba tahun baru kita mengucapkan selamat tahun baru hijrah/masihi.Dan jika diamalkan akhirnya hanya sekada adat kita sahaja tanpa diri punyai perubahan.

Semua permasalahan itu jika kita tujukan kepada pemimpin amatlah tidak adil.Bermula pada diri,apakah diri kita ini sudah sempurna dengan segala kelengkapan?Kepada para ilmuan adakah kita mengamalkan ilmu yang dipelajari?Adakah kita berlaku adil pada ilmu yang dipelajari?Kepada pemimpin adakah kita melaksanakn tanggungjwab yang diberikan dengan telus dan amanah?Yang paling utama adakah redha Allah itu telah kita kecapi berdasarkan gaya hidup kita sebelum ini?Dalam kebersamaan kekeluargaan,dalam pergaulan, dalam penjagaan aurat, dan semua perkara yang dikira dosa samada kecil mahupun besar.Perlulah kita merungkai persoalan ini dengan merenung dan berfikir bagaimana diri kita.Adakah amalan kita diterima Allah ataupun tidak?

~Jadikan diri bermakna untuk semua~
Semoga Allah menjadikan kita seorang faqih dalam ilmuNya,dan kita meminta kepada Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang agar menerima amal ibadat kita dahulu dan  yang mendatang,dan menerima taubat dan mengurniakan keberkatan dalam amalan kita seharian dan menjadikan kita seorang yang takutkan azab Allah SWT.Ameen=:)Selamat menyambut permulaan baru di hari yang penuh makna dalam diari anda.Lakukan satu tranformasi agar diri semakin kerdil disisi Allah!

~Salam Maal Hijrah 1433~

Terima Kasih Buatmu Penderma

Wednesday, November 9, 2011

Di kesempatan ini saya ingin mengucapk selamat menyambut hari lebaran Aidiladha baut semua rakan pembaca.Semoga catatan sejarah dahulu memberikan kita sejuta kekuatan untuk membantu Islam dalam menyebarkan tuntutannya.Sebagai umat Islam kita semestinya mengetahui apakan sejarah hari raya aidiladha itu sendiri.Buat rakan taulan pembaca yang diingati selalalu rajin-rajinlah membaca sejarah Islam kerana sejarah itu sendiri akan mengajar kita untuk menghadapi kehidupan mendatang.

Hari ini genap sudah 2 bulan post saya berkaitan SOS SOMALIA : Adakah kita semua prihatin.Tahniah saya ucapkan buat sahabat-sahabat yang cakno hal berkaitan saudara kita seantero dunia.Tidak kira kita di mana hendaklah sentiasa membantu sesama manusia tak kira apa jua keadaan!Somolia yang sudah 2 tahun menghadapi kemarau yang panjang dan ditambah pula dengan permsalahan bekalan makanan yang tidak mencukupi. Dan mereka juga sudah sekian lama terlibat dan dilibatkan dengan perang saudara.Dengan berpuncakan permasalahan  tersebut persatuan di sini melancarkan tabung kutipan untuk membantu saudara kita di Somolia.Semenjak bulan september misi bantuan ini dilancarkan di bumi Petra ini.Alhamdulillah JUmlah kutipan berjaya di buat RM 21,025. Tahniah saya ucapkan buat semua mahasiswa yang melibatkan diri dengan misi bantuan ini.

ringan sama dijinjing berat sama dipikul
[Gambar Hiasan]

Tidak ketinggalan buat sahabat saya yang berada di Malaysia juga pembaca blog saya yang menyumbangkan melalui saya dengan ucapan Jazakumullahu Kheiran Kathira/Sebaik-baik ganjaran adalah ganjaran dari Allah.Rasanya tidak perlu saya sebutkan nama penderma yang bermurah hati tersebut memadailah hanya Allah sahaja yang mengetahu amal kebaikan kita.Dengan sumbangan tersebut saya mendoakan agar ianya menjadi sebahagian daripada saham kita di akhirat kelak dalam mencapai Syurga Yang Hakiki.

Kenyataan rasmi Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Berkaitan Sos Somalia :- http://mppmj.org/?p=2491

Cara Mengenal DNA CINTA

Tuesday, November 1, 2011

Alhamdulillah,
walhamdulillah,
wa La Illaha Illah,
Allahu akbar,
Allahu akbar,
Allahu akbar

Apa khabar jiwa semua? Apa khabar iman-iman semua? Di harap kita semua sentiasa berada dalam kemanisan iman hendaknya..

2 minggu lepas, Janji Kite~ Ana terkesan dengan satu analogy sebenarnya. Rasanya ramai kan yang 'waaaaaaah' dengan analogy itu. Walaupun analogy itu sangatlah 'medic' kan?. sampaikan kakak-kakak Linguistic yang datang nak menangis tak faham tapi Subhanallah analogy tu betul-betul mengetuk jiwa ana.

Subhanallah, Adik-adik! jiwa kita sangat special. Allah kurniakan kita jiwa, mata hati sampai mampu menjelma-kan DNA dakwah itu. Masya Allah, ana kagum dengan kebolehan ilham Allah swt yang mampu menjelma-kan ilmu sains itu sampaikan mampu menghubung kaitkan dengan kefahaman kita dengan dakwah ini.. Tajamkan mata hati semua..

Masya Allah!
Masya Allah!
Masya Allah!

Subahanallah! Kekaguman paling besar adalah buat Sang Pencipta. Kerna kalau bukan kerna DIA yang menciptakan nescaya siapalah kita untuk melihat..

itulah salah satu 'sign' yang Allah tunjukkan pada kita..


"Dialah yang meniupkan angin sebagai pembawa berita gembira mendahului kedatangan rahmat Nya (hujan), sehingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halau ke satu daearah yang tandus, lalu kami turunkan hujan di daerah itu. Kemudian kami tumbuhkan dengan hujan itu berbagai macam buah-buahan. Seperti itulah Kami membangkitkan orang yang telah mati, mudah mudahan kamu mengambil pelajaran." Al A'raf 7 :57

"Dialah yang menurunkan air (hujan) dari langit untuk kamu, sebahagian mejadi minuman dan sebahagiannya (menyuburkan) tumbuhan, padanya kamu mengembalakan ternakmu

Dengan (air hujan) itu Dia menumbuhkan untuk kamu tanam-tanaman, zaitun, kurma, anggur, dan segala macma buah-buahan. Sungguh,pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran) Allah bagi orang yang berfikir

Dan Dia menundukkan malam dan siang, matahari dan bulan untukmu, dan bintang-bintang dikendalikan dengan perintahNya. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi yang mengerti.

Dan (Dia juga mengendalikan) apa yang Dia ciptakan untukmu di bumi ini dengan berbagai jenis dan macam warnanya. Sungguh, pada yang demikian benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang mengambil pengajaran"(An Nahl, 16: 10-13)

Sungguh-kan dari sekecil-kecil ciptaan pun, kalaulah mata hati kita berfungsi, kita mampu untuk melihat setiap ciptaan itu dan menghubungkan kait dengan seruan dakwah ini..

Ingat tak gambar ni, DNA replication kan? Hari tu ingat tak analogy kite? Analogy yang buat ramai orang dalam dewan ter'nganga' tu?

Dakwah ni, beban yang sedia tergalas bagi setiap muslem bagi setiap jiwa yang melafazkan La illaha Illah wa Muhammadur rasullullah.

Apa iktibar dari proses Replication ini yang mampu kita kaitkan dengn dakwah ini..

Dakwah ni ibarat DNA REPLICATiON kan,

Kita ibarat new strand of DNA yang hendak di hasilkan. Maklumat yang hendak di bawa bergantung kepada template yang di salin.The old strand ibarat template untuk menghasilkan the new one, dan dalam tarbiyyah ini templatenya tak lain dan tak bukan-->>

"Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara,yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya ,nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya.Itulah Al-Quran dan Sunnahku" [Khutbah terakhir Muhammad s.a.w.]

iyye, Al Quran dan Sunnah

Proses ini sangatlah rapi, kerana sedikit kesalahan pastinya akan menyebabkan berlakunya mutation pada strand tersebut, yang seterusnya menyebabkan berubahnya data yang tersimpan dalam new DNA itu. Samalah juga kan, dalam tarbiyyah ini, kita perlu di asuh, di bersihkan, di sibghahkan dengan Sibghah Allah, tanpa sebarang mutation.

dan...

Tak semua orang akan lalui jalan tarbiyyah ini dengan senang, tak semua orang akan jadi leading strand yang senang je di synthesisekan oleh Polymerase, Kadang-kala, mungkin kita susah,mungkin kita lagging strand, sikit-sikit. Macam lagging strand, kat situlah kita perlukan kawan, sahabat, ukhti, murabbiah, naqibah atd. Yang bertindak seperti Helicase untuk cantumkan kan apa yang kita dah dapat, betulkan, sempurnakan. Cantum Okazaki Fragments tu jadi satu strand yang lurus. Yang akhirnya menjadi seperti leading strand itu.

Kemudian, NEW DNA itu di releasekan, dan dia juga akan di 'salin' pada waktu yang lain. Kalaulah maklumat yang kita bawa salah, kalaulah imej, akhlak, fikrah yang kita bawa E-R-R-O-R pastinya, the next NEW DNA ataupun mRNA akan ter E-R-R-O-R jugak..

Dan kita harus sedar, proses ni bukanlah hanya satu, berpuluh ribu DNA lain juga sedang di bina, sepertilah kita dalam tarbiyyah ini, semua orang sedang di bina, sedang dibentuk, Sama ada leading or lagging strand, matlamatnya sama. Templatenya satu. Dan semua nya bekerja untuk menghasilkan yang terbaik untuk organism itu hidup dengan sempurna. Samalah juga, sedar atau tidak, dalam proses pembentukan individu musleem ini, kita adalah unit asas untuk membangunkan ISLAM itu kelak, kalaulah kita ter E-R-R-OR kita akan di eliminatekan, cell itu akan mati, dan banyak lagi cell-cell lain, DNA-DNA lain yang akan menggantikan kita.

Nak ke kita menyebabkan cell itu di apoptosiskan, mahupun di necrosiskan??

Fikirlah, untuk menjadi musleem kaffah, Bukan mudah, ianya bukannya satu process yang senang. Namun ianya bukan suatu yang mustahil. Janji itu tetap benar dan kalaulah kita enggan pastinya ada yang lain yang sentiasa menunggu-nunggu untuk SYAHID di jalan ini..

"Jika kamu tidak berangkat (untuk berperang), niscaya Allah akan menghukum kamu dengan azab yang pedih dan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan merugikanNYA sedikit pun. Dan Allah Maka Berkuasa atas segala sesuatu." [9:39]

"dan demikian pula kami menjadikan kamu (ummat islam) ummat ''pertengahan'' agar kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan agar Rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu..."[2:143]..

wallahu'alam..

maafkan kalau ada ter'pening' dengan analogy ini, maafkan andai salah kefahaman ana~
Semoga semua mampu menjadi DNA yang disibghahkan dengan sibghatulllah..insya ALLAH..
There was an error in this gadget
 

♥AsmaulHusa♥

ღ♥HijRiahღ♥

♥Malaysia♥

~Kehidupan~

ღ♥UsRah Jannatiღ♥

Blogger news

Blogroll

get this widget here

Most Reading

Gambar renungan

Total Pageviews