♥♥Lebaran ukhwah♥♥

Selamatkan Akidah Umat

Monday, October 17, 2011

Saban hari banyak berita di khabarkan kepada kita tentang perilaku umat Islam pada masa kini.Sama ada baik pada ummah mahupun buruk kepada agama semuanya semacam lali di mata kita masa kini.Di kesempatan ini saya mengajak rakan-rakan pembaca semua memperhatikan satu fenomena yang sudah lama menyerang umat Islam di seluruh dunia.Murtad!Bagaimana perkara ini boleh berlaku.Hari demi angka yang murtad amat membimbangkan kita semua.Ini tidak termasuk lagi gejala maksiat yang makin meruncingkan masyarakat kita kini.Saya mengajak rakan-rakan yang mempunyai masa terluang menyertai satu program yang diadakan dengan nama 'Himpunan Sejuta Umat-Selamatkan Akidah Umat yang bakal di adakan pada 22 Okt ini di Stadium Shah Alam.



Gejala murtad bukan suatu perkara yang asing lagi di negara Malaysia. Tahun demi tahun, kes gejala murtad semakin serius terutama di kalangan golongan muda-mudi. Ada yang murtad atas dasar cinta, ada juga murtad atas dasar kurangnya fahaman agama, ada juga yang murtad kerana ikutan, dan pelbagai macam lagi sebab yang menyebabkan tergadainya akidah. Tanpa Iman sebagai pendinding diri maka amat mudahlah akidah manusia tergadai. Oleh yang demikian, sokongan dan dokongan daripada rakyat Malaysia amat perlu untuk menjayakan "Himpunan sejuta Umat" ini. Berikut merupakan fakta berkaitan kes murtad. 

Fakta gejala murtad di Malaysia

1. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Seri Jamil Khir Baharom berkata Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010.
     
2. Beliau menyatakan sedemikian ketika menjawab soalan lisan daripada Er Teck Hwa (DAP-Bakri) yg meminta Perdana Menteri mengemukakan jumlah permohonan murtad penganut Islam & berapakah yg diluluskan mengikut negeri sepanjang sedekad yang lalu.
     
3. Er Teck Hwa juga turut memohon penjelasan daripada kerajaan bagaimana prosedur menangani gejala murtad.
     
4. Dato’ Seri Jamil Khir berkata hanya 168 permohonan diluluskan
     
5. Bagaimanapun mengikut perangkaan Malaysiakini jumlah permohonan sebanyak 686 manakala kelulusan diberikan kepada 135 orang
     
6. Berdasarkan statistik, Sabah mendahului dengan 67 orang manakala Negeri Sembilan 33 orang.
     
7.Tambah Dato’ Seri Jamil Khir lagi, “Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa melakukan program & aktiviti bagi mengelakkan gejala murtad terutama di kalangan saudara baru”.
     
8. Menurut Pawanchek Merican jurucakap Persatuan Peguam Muslim “ Mahkamah Syariah Negeri Sembilan telah meluluskan 16 kes meninggalkan Islam ”
     
9. Walau bagaimana pun sekreteriat berpandapat jumlahnya lebih daripada itu. Namun angka bukan persoalan utama. Apa yang lebih penting ialah gejala murtad di kalangan orang Islam memang berlaku & kita wajib menghentikannya!

Untuk maklumat berkaitan isu murtad ini anda boleh terus ke laman web di bawah:

http://himpun.org/
https://www.facebook.com/pages/HIMPUN/281101321908972


-Bersatu Bersama ISLAM-

No comments:

 

♥AsmaulHusa♥

ღ♥HijRiahღ♥

♥Malaysia♥

~Kehidupan~

ღ♥UsRah Jannatiღ♥

Most Reading

Gambar renungan

free counters

Total Pageviews